Det er jo sådan set ikke planen at Podcasts & podcasting, skal være et højaktuelt nyhedsbrev, men nogle gange sker ting med en sådan timing, at det er svært at ignorere!“[We are] working on new features for podcasts, stay tuned.”Sådan sagde Apples senior vice president of Internet Software and Services, Eddy Cue, i sidste uge på konferencen Code Media. Taget i betragtning, at netop Apples rolle i podcastlandskabet var et af emnerne i vol. 8 af Podcasts & podcasting, som jeg udsendte for 14. dage siden, så er det oplagt lige at vende tilbage til emnet når der kommer sådan en udmelding. Man skulle næsten tro at den gode Eddy læser Podcasts & podcasting! 😄
Det er interessant, at Apple pludselig vælger at gå ud og udtale sig specifikt om podcasting og det viser, at de ikke fuldstændig har glemt området, selvom man har kunne få det indtryk over de seneste år.
Det er naturligvis også vigtigt, at understrege at Eddy Cues udtalelse er noget af det mest vage han overhovedet kunne have sagt. Derfor er alt der siges om sagen også ganske spekulativt. Jeg synes dog alligevel at udmeldingen retfærdiggør lidt flere tanker om Apples rolle – men fordi der blot er tale om gisninger vil jeg forsøge, at holde det på et rimelig overordnet niveau.
Adgang til statistik?
En mulighed kan være, at Apple åbner deres analyse-system op for “almindelige” podcastere. Hos Radio24syv har vi, som Featured Provider i iTunes, adgang til en del statistik specifikt om forbrug af vores podcasts på Apples platforme. Der er ingen tvivl om, at Apple har disse statistikker for samtlige podcasts i deres system – det er bl.a. disse data, som er med til at fodre den evigt gådefulde algoritme bag de forskellige toplister. Men de gør ikke data tilgængelige for lægmand. Apple har allerede opdateret deres Podcast Connect-portal, hvor udgivere kan indsende nye podcasts og det er ikke utænkeligt, at de udvider med adgang til flere data.
Apple Podcasts på flere platforme?
Med lanceringen af Apple Music til Android er Apple så småt begyndt at bevæge sig væk fra deres filosofi om at opbygge og pleje deres eget lukkede økosystem bestående af både hardware og software. Måske Apples Podcasts-app også er på vej til Android? Selvom der findes et hav af gode podcast-apps til Android1, så kan det være ret betydningsfuldt, hvis Apples app, med katalog og toplister også bliver tilgængelig på Android.
Finansiering via iTunes?
Finansieringsmuligheder2 er også noget, som mange podcastproducenter efterspørger fra Apple. Jeg var også inde på nogle af problematikkerne i forhold til dette i vol. 8, så jeg vil springe over disse nu og i stedet komme med nogle bud på, hvad Apple måske kan finde på.
Hvis vi starter med et lidt ekstremt tankeeksperiment, så kunne man forestille sig, at Apple laver en decideret hostingtjeneste for podcasts. Det vil give dem større fleksibilitet i forhold til, at styre indholdet og fx opbygge et system til indsættelse fa dynamiske reklamer, en teknik som jeg også beskrev i vol. 8. Dette vil også teoretisk give Apple mulighed for, at lave en form for abonnementstjeneste, hvor lytterne kan betale for at få adgang til visse podcasts. Det vil til gengæld komme i karambolage med nogle af de grundlæggende principper bag podcasting og vil potentielt skabe en splittelse i podcastlandskabet blandt dem, som er hostet hos Apple og dem, som ikke er. Og ikke mindst hvordan disse to grupper fx er repræsenteret i iTunes.
En anden mulighed, som er lidt i samme boldgade og samtidig adskiller sig ret markant er, hvis Apple vælger en tilgang til dynamiske reklamer, hvor de lader hosting af filer ligge hos eksterne udbydere, som i dag og blotbygger en reklameplatform ovenpå deres egne apps. Så vil man kunne forestille sig en situation, hvor brugere af Apples Podcasts-app får serveret reklamer undervejs i deres podcastlytning. Dette giver selvfølgelig nogle betragtelige udfordringer i forhold til hvor og hvordan disse reklamer indsættes. Og det kan ikke mindst have nogle negative konsekvenser for lytteroplevelsen.
I 2015 søgte Apple faktisk et patent relateret til netop indskydelse af reklamer i podcastfiler og derudover har Apple jo en del data på brugerne via Apple ID, som vil kunne anvendes til målretning af reklamer.
Det åbner selvfølgelig for et hav af spørgsmål, hvis det rent faktisk er dette Apple pønser på. Kan man som lytter betale sig fra, at der er reklamer i de podcasts man lytter til? Vil man som podcastproducent kunne fravælge at få indsat reklamer mod ikke at få penge ud af sin tilstedeværelse på iTunes? Hvordan vil dynamisk indsatte reklamer fungere i forhold til andet kommercielt indhold, som måtte være i en podcast allerede?
Og der er mange flere ubesvarede spørgsmål vedrørende dette.
Vi ved ingenting
Som jeg også lagde ud med at skrive, så er det utroligt vigtigt, at holde sig for øje, at alt dette er spekulationer. Eddy Cues udmelding indeholdet absolut ingen detaljer og det er nemt, at få pisket en stemning op. Men Apple forskellinge udmeldinger og hidtidige handlinger taget i betragtning, så tror jeg ikke at ovenstående bud er helt urealistiske.
Hvad håber eller tror du Apple foretager sig vedrørende podcasting? Skriv endelig til mig med tanker og kommentarer! Du ved hvordan. 😉
Jeg ved at mange af jer sætter pris på lytteanbefalinger. Og med mindre der sker noget endnu mere BREAKING i løbet af de næste 14 dage, så skal næste udgave af Podcasts & podcasting, som udkommer 7. marts, nok blive med en anbefaling til noget konkret I kan lytte til. 🙂
Fodnoter
- Vol. 3 af nyhedsbrevet omhandlede bl.a. podcasting-apps
- Læs nærmere om mine overvejelser om finansieringsmuligheder i vol. 8
Og så skal der her til sidst lyde en tak til MereMobil, for at gøre mig opmærksom på Apples patentansøgning fra 2015.