Data til at forbedre din podcast

Når du arbejder med podcast til dagligt, er du interesseret i at lave de bedste afsnit og tilpasse podcasten efter lytternes behov (og dine mål). Det kan du bedst gøre baseret på data. Derfor har vi samlet statistik, der kan hjælpe dig med at forbedre din podcast. Ud over disse generelle data, anbefaler vi, at du spørger lytterne og selv laver undersøgelser blandt dine lyttere.

Hvis du selv har data, som de vil dele med andre, er du meget velkommen til at kontakte os. Vi lægger data på podcaststats.dk til gavn for alle podcastere.

Grunden til danskerne lytter til podcasts

Der er mange årsager til podcastlyttere bruger tid på podcasts. Nogle ønsker at blive klogere, andre vil høre gode historier, mens andre igen bruger podcast mediet til at slappe af med. Brug denne viden, når du er ved at konceptudvikle din podcast.

Betaling for podcasts

Podcasts er for de fleste en gratis fornøjelse. Men for podcastproducenter er produktionen langt fra gratis. Derfor er danskernes villighed til at betale for podcasting interessant at følge.

De fleste ønsker gratis adgang til podcast – færre ønsker at lytte til annoncer i podcasts. Heldigvis fortæller, 24 procent af de adspurgte, at de gerne betaler for podcasts på samme måde som de betaler til Netflix. Et fåtal ønsker at de kan give “drikkepenge”. Det kunne være via tjenester som 10er.dk og Patreon. Generelt er yngre lyttere mere villige til at betale for podcastlytning.

Når podcastlyttere stopper med at lytte

Det værste der kan ske for en podcaster, er når lytterne stopper med at lytte med. Det er uundgåelig, at nogle lyttere falder fra. Men podcastproducenter og udgivere kan gøre meget for at holde på lytterne.

Lytterne forsvinder hurtigt fra en podcast, når emnerne bliver uinteressante. For mange annoncer og dårlig lyder skræmmer også lytterne. Fordi podcastmediet er værtsbåret, kan en dårlig vært eller et værtsskifte også få lyttere til at holde op med at lytte til en given podcast.

Hvor lang skal en podcast være?

Dette spørgsmål bliver hyppigt diskuteret blandt podcastere. Når man spørger lytterne, er en podcast på mellem 10 og 30 minutter at foretrække. 30 til 45 min kan også gå an. Bemærk at adspurgte, der ikke lytter til podcast ikke er talt med i denne opgørelse.

Hvilke podcastudbydere og distributører lytter danskerne til?

Der er nogle få store spillere (DR og 24/Syv – fra ultimo 2019 udgår 24/Syv), mens resten af spillerne er minimalt repræsentereret.

Hvor populær er “podcast” i websøgninger

Antallet af søgninger på søgemaskiner viser interessen for primært podcast lytning og sekundært om branchen. Siden 2016 er søgningerne et til i meget høj grad både i Danmark og internationalt.


Ofte stillede spørgsmål om at forbedre podcasts

Hvorfor lytter danskerne til podcasts?

Ifølge en undersøgelse lavet for Nochmal siger danskerne, at de lytter til podcasts for at tilegne sig viden, for at blive underholdet og for at slappe af.

Hvor stor andel af danskerne ønsker at betale for at lytte til podcasts?

Ifølge Nochmals undersøgelse siger 51 % af danskerne, at de IKKE ønsker at betale for at lytte til podcasts. Dog ligger andelen nede på 39 %, når man spørger de yngre. Det er en udfordring, fordi det er dyrt at producere podcasts af høj kvalitet. Vil danskerne betale for podcasts - statistik

Hvad er de vigtigste grunde til, at man stopper med at lytte til en podcast?

Ifølge Nochmals undersøgelse spiller flere kriterier ind. Det vigtigste er dog uinteressante emner, for mange annoncer og dårlig lyd.

Hvor lang er et optimalt afsnit af en podcats?

Ifølge Nochmals undersøgelse ønsker de fleste danskere podcasts mellem 10 og 45 minutter.

Hvad er podcaststats.dk?

Podcastsats.dk samler viden om podcasting i Danmark ét sted til gavn for hele branchen. Bag sitet står Eric Ziengs gennem sin virksomhed Nochmal. Eric udgiver årligt “Dansk Podcast Analyse” og står bag online kurset i podcasting “Podcasting Guide“.