Kategorier
Ikke kategoriseret Podcasts & podcasting

Podcasts & podcasting vol. 56 – Mod det uendelige univers!

Som jeg bl.a. nævnte i sidste udgave af Podcasts & podcasting udgav DR Medieforskning torsdag den 24. januar rapporten over det forgangne års medieudvikling. Den årlige rapport tager temperaturen på danskernes medievaner og -forbrug på tværs af langt de fleste platforme. Herunder også podcasts som selvsagt er der jeg vil lægge mit fokus her i nyhedsbrevet.

Nu er det jo ved at være lige knap to uger siden rapporten udkom. Derfor er der også masser af andre, som har haft lejlighed til at dykke ned i tallene og lave detaljerede analyser. Derfor vil jeg her i Podcasts & podcasting nøjes med at tage et mere overordnet blik på sagerne. Desuden vil jeg inddrage lidt yderligere detaljer, som er kommet frem i et interview med to af medieforskerne bag rapporten.


Det helt centrale tal i rapporten, når det kommer til podcasts, er 18 %. Det er den andel af danskerne over 12 år, som har tilkendegivet, at de lytter til podcasts på ugentlig basis. Det er en stigning på 3 procentpoint siden medierapporten for 2017, hvor tallet var 15 %. 3 procentpoint lyder måske i sig selv ikke af så meget, men ifølge Peter Niegel og Rasmus Kidde, som er de to medieforskere som står bag afsnittet om lyd, så er det en pæn stigning i forhold til, hvordan medieforbrug ellers udvikler sig. Og 18 % er jo ganske tæt på at være en femtedel af befolkningen.

Føromtalte Peter Niegel og Rasmus Kidde er blevet interviewet af Cecilie Sølvsten fra podcastbureauet Kontekst & Lyd til podcasten Podcastmagasinet. I interviewet, som du kan høre ved at abonnere på podcasten via nedenstående links, uddyber Peter og Rasmus nogle af de pointer, som bliver berørt mere overfladisk i selve rapporten.

Som en lille sidebemærkning vil jeg generelt anbefale Podcastmagasinet, hvis du har lyst til at få nyt om podcastmarkedet serveret som lyd.

Hør interview med Peter Niegel og Rasmus Kidde i Podcastmagasinet (episoden “Uge 4: Ny rapport: Podcastlytning stiger i DK // Rikke Collin anbefaler”) her: webAndroidGoogle PodcastsApple PodcastsRSS

At knap en femtedel af danskerne tilkendegiver at de ugentligt lytter til podcasts, betyder selvsagt også, at der fortsat er over fire femtedele af den danske befolkning, som ikke lytter til podcasts på ugentlig basis. Det betyder naturligvis ikke at de ikke lytter til podcasts overhovedet, men det understreger at der fortsat er et udviklingspotentiale. I interviewet i Podcastmagasinet beskriver Peter Niegel det ganske rammende som at podcastlytning i Danmark har bevæget sig “fra at være stor niche til at være lille mainstream”.

Der er flere interessante aspekter i denne udvikling og det fremtidige potentiale. At stigningen fortsætter år efter år, hænger selvfølgelig i høj grad sammen med at lydmediet bare har nogle andre karakteristika og fordele end de fleste andre medietyper. Lyd kan forbruges mens man laver andre gøremål, man kan skabe sine egne billeder osv. osv., som jeg også har været inde på i adskillige udgaver af Podcasts & podcasting. Og i takt med at det bliver mere og mere tilgængeligt at lytte til podcasts, bl.a. ved at podcasts finder plads på flere og flere platforme, som fx Spotify (og Google, som dog endnu ikke for alvor har cementeret deres tilstedeværelse), og at podcasts er noget, som flere og flere “traditionelle” medier begynder at fokusere på og give omtale, giver det mening, at lytteandelen vil stige. I DR Medieforsknings rapport beskriver de det som lydmediets anden guldalder. Lyd er blevet et medie, som får væsentligt mere dedikeret fokus, som det også gjorde da radioudsendelser for alvor brød igennem tilbage i 1920’erne.

Lydindholdets tilgængelighed er blevet markant forbedret over de seneste år og det er uden tvivl en tendens, vi vil se fortsætte. Næste skridt er så måske, at vi vil se en udvikling i typen af indhold, som er tilgængeligt. En anden interessant pointe fra interviewet med Peter Niegel og Rasmus Kidde i Podcatsmagasinet, handler netop om de typer af indhold der er tilgængelige på podcastmarkedet.

“We’ve got to make more crap” – sådan lyder et citat, som bringes på banen i interviewet. I skrivende stund kan jeg faktisk ikke huske, hvem den oprindelige kilde til det er, men det kan høres i interviewet. Uanset er det et ganske interessant synspunkt. Helt grundlæggende er pointen her, at hvis podcasts for alvor skal slå igennem i den brede befolkning, så skal der produceres mere “tabloidt” indhold. Så det der menes, er altså ikke “crap” som dårligt indhold, men indhold som måske i højere grad kan siges at have bredere underholdning til formål.

Det synes jeg er en rigtig interessant pointe. Jeg forbruger selv rigtig meget podcastindhold, som har et tungt fokus på information og viden eller nicheprægede interesser. Men samtidig har jeg også af og til bare behov for noget “lettere” indhold, som jeg i højere grad kan slappe af til. Og hvis man skal sætte det hele lidt på spidsen og være måske en smule grov, så er der jo en grund til at reality-tv og click-bait-artikler om mindre vigtige emner virker. Så det er oplagt at typer af indhold, som mere læner sig op ad disse genrer, også potentielt vil kunne tiltrække flere lyttere til podcastmediet.


Til sidst i medierapportens afsnit om lyd, nævnes nogle eksempler på teknologier, som måske kan få en indflydelse på udviklingen i podcastmarkedet fremover. Bl.a. nævnes de allestedsnærværende (eller er de nu også det?) smartspeakers og “det skærmløse internet”. Jeg synes bestemt ikke at stemmestyring er noget der skal ignoreres, men at det er det, der egenhændigt skulle være det der revolutionerer podcastmediet, det er jeg ikke så sikker på. Det er der simpelthen for mange begrænsende faktorer til – i hvert fald i deres nuværende udformning. Det kan måske siges at være et konservativt standpunkt. Men der skal i hvert fald ikke herske tvivl om at det er et spændende område der bestemt bør holdes øje med.

Hele DR-rapporten kan downloades som PDF.


I øvrigt

Da vi nærmede os weekenden i sidste uge dukkede der pludselig rygter op om, at Spotify var i forhandlinger om at købe podcastnetværket Gimlet. Endnu er intet officielt meldt ud og derfor vil jeg også undlade at spekulere alt for meget om, hvad det muligvis vil få af betydning i fald det skulle ske. Men der er ingen tvivl om at det er noget, som potentielt kan få en stor betydning for podcastmarkedet, hvis en så stor indholdsdistributør pludselig ejer en relativt stor indholdsproducent. Men mere om det, hvis det bliver en realitet!

Og så har Eric Ziengs, som bl.a. står bag podcasten Help Marketing og driver websitet podcaststats.dk, lavet et spørgeskema, hvor han undersøger hvad der driver danske podcastere til værket. Så hvis du laver en podcast, vil jeg opfordre dig til at svinge forbi og give dit besyv med.


Jeg havde egentlig en idé om at denne udgave af Podcasts & podcasting også skulle indeholde mon kommentar til hele begrebet “digital lytning”, som også figurerer flere gange i medierapporten. Men undervejs i skriveprocessen blev jeg enig med mig selv om, at det faktisk er et emne, der nok godt kan bære sin helt egen udgave. Men så kom der jo en lille teaser for næste udgave, som udsendes tirsdag den 19. februar.

/Søren Hugger Møller
twitter.com/spiri