Kategorier
Ikke kategoriseret Podcasts & podcasting

Podcasts & podcasting vol. 17 – Men hvad er det for noget?

Hvad er egentlig en podcast? Det kunne man måske mene, at jeg havde svaret på, når nu jeg skriver et nyhedsbrev kaldet Podcasts & podcasting. Det er dog ikke et spørgsmål der er et helt entydigt svar på. 

Ved den nyligt afholdte generalforsamling i Center for Podcasting, som undertegnede også deltog i, kørte debatten om hvad der definerer en podcast også lystigt. Nogle af de overvejelser der kom på bordet ved generalforsamlingen, kan læses på side 6, 7 og 8 i det officielle referat. Der kom mange spændende pointer frem og mest af alt synes jeg at det vigtigste “take away” var, at det er enormt svært at definere entydigt, hvad en podcast er. Selvom det trods alt er så konkret, at vi alle lystigt går rundt og podcaster.

I denne udgave af Podcasts & podcasting vil jeg derfor ikke påstå at komme med den endegyldige definition på en podcast, men jeg vil præsentere nogle tanker og overvejelser om emnet.


Wikipedia definerer i skrivende stund en podcast som: 

A Podcast is an episodic series of digital audio files which a user can subscribe to so that new episodes are automatically downloaded via web syndication to the user’s own local computer, mobile application, or portable media player.

 Og det er faktisk et ganske godt sted at starte, synes jeg. Langt hen ad vejen kan jeg godt tilslutte mig definitionen, og den er i hvert fald et godt udgangspunkt for nogle yderligere overvejelser.


Podcasts er lyd 

Det er noget af det allerførste i Wikipedias definition. Der er ingen tvivl om, at det er lyd, som har båret podcasting frem og når jeg skriver om podcasts her i nyhedsbrevet eller andre steder, så er det da også altid med fokus lyd. Men i princippet kan et RSS-feed (mere om denne del senere) strengt taget lige så godt indeholde referencer til videofiler. De fleste podcastapps understøtter faktisk også videoafspilning. Podcastdelen af Apples iTunes-”butik” indeholder endda stadig en “Video”-fane!

De første podcasts jeg stiftede bekendtskab med for efterhånden mere end 10 år siden, var lydpodcasts. Så der er ingen tvivl om, at lyd hele tiden har været det primære omdrejningspunkt for podcastmediet. Men der var en periode for 6-8 år siden, hvor jeg også forbrugte en god del videopodcasts. Jeg havde endda et dedikeret program kun til videopodcasts installeret på min computer! Allerede dengang var jeg ikke fan af Apples iTunes-software…

Dette gik dog fuldstændig i sig selv igen for mit vedkommende. Ganske naturligt kan man sige, når man ser på den enorme udvikling onlinevideoformatet har gennemgået. YouTube, Facebook osv. skabte platforme, som generelt set er bedre egnet til videodistribution end podcastformatet. Her skal vi selvfølgelig heller ikke glemme “professionelle” videoplatforme som Netflix og HBO og hvad de ellers hedder.

I denne ombæring er det også interessant lige at fremhæve det faktum, at Anders Breinholt og Anders Lund Madsen som supplement til deres (lyd-)podcast hver uge producerer en video. Dette sker i høj grad som en del af deres sponsorat med Blockbuster (siger jeg uden at have kendskab til deres finanser) og det er mit klare indtryk at lyden stadig er deres primære produkt. Anders & Anders’ videoer udkommer i øvrigt ganske apropos på YouTube.


Man kan abonnere på en podcast

Wikipedias måde at skrive det på kan siges at være en smule knudret. Men hvis vi et øjeblik abstraherer fra begreber som “web syndication” og “portable media player” (hej, 2007), så er pointen, om at der kan tegnes abonnement på en podcast i mine øjne ganske vigtig.

Jeg har været inde på det ved flere lejligheder i Podcasts & podcasting, men det er relevant at nævne igen. Den grundlæggende opbygning med RSS-feeds som base er for mig at se det, som giver podcastmediet allerstørst styrke. Samtidig er det dog også noget af det, som er med til at skabe nogle af de største udfordringer for mediet.

Det er RSS som gør det muligt, at vi kan abonnere på podcasts i snart sagt hvilken som helst app vi ønsker. Bevares Apple Podcasts sidder solidt på en god del af alle podcastlytterne, men markedet er i princippet frit. Alle podcasts er hostet hos en tjeneste uden for Apples univers. Apple (og alle andre podcast-apps) er blot formidler af indhold, som eksisterer på andre platforme. Helt personligt har jeg det sådan, at hvis ikke jeg kan finde en podcast i den podcast-app jeg har valgt at bruge (shoutout til Pocket Casts), så skal der enormt meget ekstra til, for at jeg gider at lytte til den.

Er der overhovedet tale om en podcast, hvis ikke der kan abonneres i en vilkårlig podcastapp? Hvornår er noget “bare” (en) lydfil(er) på internettet? Som beskrevet i vol. 6 så findes der løsninger til at lave sit eget personlige podcast-feed, som man kan tilføje vilkårlige lydfiler til. Men det er ikke en løsning, som er enormt elegant i længden.

Jeg indledte dette afsnit med at skrive, at RSS også skaber udfordringer for podcasts. Åbenheden i RSS-formatet betyder, at podcasts generelt er frit tilgængelige og dermed kan være svære at skabe en indtjening på. De kan fx ikke umiddelbart spærres inde bag en betalingsmur, som andre typer af digitalt indhold. 

Over de seneste par år er der dukket flere tjenester op, som eksperimenterer med måder at skabe relevante reklamer i podcasts på. Hvis du er interesseret i nogle flere af mine overvejelser om fænomenet “dynamiske reklamer”, kan jeg anbefale vol. 8 af Podcasts & podcasting. Noget af det jeg synes er særligt interessant at bide mærke ved flere af disse tjenester (fx Art19 og Megaphone) er, hvordan disse faktisk alle sammen bygger deres løsning op omkring RSS-feeds. Det kan meget vel være at de også bygger en løsning, hvor man kan streame i deres eget univers, hvilket kan give mere detaljerede afspilningsdata i forhold til de dynamiske reklamer, men har alle alligevel vurderet, at RSS-abonnementer også er nødvendige at understøtte.

Hvis du har en lidt nørdet interesse i teknologien bag RSS, så kan jeg i øvrigt anbefale, at læse dette indlæg på The History of the Web om hvordan standarden blev født og udviklet.


Episodisk indhold

Til sidst vil jeg lige knytte en kort kommentar til at indholdet ifølge Wikipedia skal være “episodisk”. Der ligger umiddelbart i dette, at der skal være mere end en episode. Abonnementstankegangen understøtter i særdeleshed episodisk indhold og det er da også langt hen ad vejen sådan de fleste podcasts er bygget op.

Men strengt taget kan en podcast jo godt indeholde blot én enkelt episode. Så kan man måske diskutere om den historie der bliver fortalt, eller hvad end det nu er der danner rammen for podcasten, virkelig er vigtig nok eller om den er pakket fornuftigt ind, men så længe den bliver publiceret, som en podcast ud fra andre parametre, så vil jeg ikke diskvalificere på baggrund af antal episoder.

I princippet ville man også kunne argumentere for, at trenden med at udgive hele serier bestående af flere episoder på én gang, på en eller anden måde også går imod abonnements- og episodetankegangen. Men her vil jeg igen hellere favne formatet lidt bredere.

I øvrigt

Det er ikke helt nyt her i løbet af de seneste fjorten dage, da det faktisk lige præcis nåede at blive meldt ud dagen inden jeg udsendte vol. 16. Jeg havde det dog ikke med sidst, og det har faktisk en vis relevans i forhold til temaet i denne udgave. 

Anders & Anders er kommet på Spotify. Så vidt jeg ved er de den første (og eneste?) danske podcast på tjenesten. Det er interessant fordi Spotify dermed har lanceret deres podcasttilbud på det danske marked (det vidste jeg godt var på vej). Men det er også interessant fordi deres take på podcasts er en smule anderledes end andres. Dels fordi de jo er en betalingstjeneste med fokus på musik og de dermed breder sig ud mod andre og lidt anderledes markeder – podcasts er i øvrigt gratis tilgængeligt for alle på Spotify. Men også fordi deres tekniske løsning er lidt anderledes end andres – har jeg hørt… Mere kan jeg desværre ikke skrive om den sag lige for nuværende, men måske i et senere nyhedsbrev.

Noget der til gengæld er sket siden vol. 16 blev udsendt er, at Apple har meldt ud at de vil relancere deres podcaststatistik og gøre det tilgængeligt for alle podcastproducenter. Hvis jeg må tillade mig at prale en smule, så forudsagde jeg dette tilbage i vol. 12 af Podcasts & podcasting. 😊  Og det vil undre mig meget, hvis ikke jeg kommer mere ind på det i fremtidige nyhedsbreve, når det opdaterede system er lanceret. 


Det var vel så nok første gang jeg ikke nævnte en konkret lytteanbefaling i en udgave af nyhedsbrevet. Hvad synes I om det? Er det interessant nok i sig selv med sådanne overvejelser? Lad mig endelig hvad I tænker om formatet.

Og så læses vi ved den 27. juni!

/Søren Hugger Møller
twitter.com/spiri