Velkommen til endnu en udgave af Podcasts & podcasting. Denne gang er nyhedsbrevet en anbefaling af en podcastserie. En podcast om lyd, nærmere bestemt. Så bliver det vist næsten ikke mere metaagtigt!
Serien det drejer sig om er B&O’s “Sound Matters”, som er produceret af Tim Hinman. Og ja, det er selvsamme Tim Hinman, som også udgør den ene halvdel af podcastduoen Third Ear. Det er altså en mand med en enorm lydviden, vi har med at gøre. Og det kan man også tydeligt mærke, når man hører de enkelte afsnit.
Båret på vej af B&O’s finansiering drager Tim med hjælp fra talrige professorer, kunstnere, musikere, komponister og mange andre eksperter, ud på en rejse gennem lydens finurlige verden. Hvert afsnit drejer sig om et overordnet emne og har typisk en enkelt gæst, som har en specialviden inden for dette emne. Emnerne strækker sig lige fra lyde i verdensrummet til vigtigheden af musik for menneskers hukommelse.
Foruden at være utroligt spændende og lytteværdigt indhold er Sound Matters også et interessant eksempel på mulige finansieringsmodeller for podcasts. Det er som sagt B&O der har hyret Tim til at lave serien og på den måde fungerer podcasten som markedsføring for B&O’s “hippe” underbrand B&O Play.
For et brand som B&O, som i høj grad profilerer sig på god lyd er der god ræson i at bruge lyd i markedsføring. Og en podcastserie er en ret interessant måde at gøre det på, da man i helt særlig grad kommer helt ind i de potentielle kunders bevidsthed. For mit eget vedkommende er sandsynligheden for, at jeg render ud og køber B&O Play-produkter nok ikke enormt meget større fordi jeg har hørt Sound Matters. Men om ikke andet giver det da en vis brand awareness, som jeg vil vove at påstå man ikke får på samme måde ved mere traditionelle reklameformater.
Serien er bygget op af sæsoner på hver 8 afsnit og i skrivende stund er der udkommet 13 afsnit i alt. Jeg vil ikke fremhæve konkrete afsnit, men i stedet opfordre til at hele serien lyttes igennem fra starten. De enkelte afsnit varer i omegnen af en halv time.
Du finder Sound Matters her: RSS, Apple Podcasts, Android, web
I øvrigt
Apple lancerer nye RSS-tags
I forbindelse med deres indsats for at gøre mere for podcastere, som jeg har beskrevet en del i tidligere udgaver af Podcasts & podcasting har Apple annonceret en del nye RSS-tags, som vil være understøttet i den nye Podcasts-app, der lanceres samtidig med iOS 11. Det bliver bl.a. muligt, at angive om en podcast er seriel eller episodisk – med andre ord bliver det muligt at bestemme i hvilken rækkefølge episoder skal optræde i Podcasts-app’en. Er en podcast angivet som seriel vil episoderne vises i kronologisk rækkefølge i stedet for den almindelige omvendt kronologiske visning.
Nu er det ganske vist Apple der har annonceret disse nye tags, men på grund af RSS-feeds åbne natur er der en god sandsynlighed for, at andre podcastapps vil implementere understøttelse af disse nye tags, så flere lyttere kan få glæde af den nye funktionalitet. Min egen favoritapp, Pocket Casts, har fx allerede annonceret, at de kommer til at understøtte de nye tags. Det er rigtig spændende tiltag Apple her kommer med og jeg er overbevist om, at jeg kommer til at behandle emnet i fremtidige udgaver af Podcasts & podcasting.
Kommende dansk podcast om dubbing
Den anden dag faldt jeg over et dansk podcastprojekt kaldet “Med dansk tale”. Jeg kalder det et podcastprojekt fordi der endnu ikke er kommet en konkret podcast i luften. Projektet er i opstartsfasen, men lyder til at blive utroligt spændende. Der er tale om en podcast om dansk dubbing af tegnefilm “fra Disneys ‘Snehvide og de syv dværge’ i 1938 og op til nu”.
Det er bl.a. annonceret at selveste Jakob Stegelmann vil være et fast element i podcasten! Jeg glæder mig til at høre mere!
Det var alt for denne gang. Podcasts & podcasting er tilbage tirsdag den 11. juli. Indtil da må du som altid meget gerne dele nyhedsbrevet med hvem end du tror kunne have interesse i at læse det. Og jeg er også altid glad for feedback af enhver art!
/Søren Hugger Møller
twitter.com/spiri