præsenterer
Podcaststats – danskernes podcastvaner
Podcaststats.dk giver dig alle offentligt tilgængelige statistikker og data om podcasting i Danmark. Vi henviser til dataenes herkomst, så du selv kan vurdere kilderne. Nochmal og Eric Ziengs står bag podcaststats.dk På denne side fokuserer vi på lytterne. Hvis du er interesseret i statistik om podcastere, så tag et kig her.

Statistik om danskernes podcastvaner

Antallet af danskere der lytter og kender til podcasting er stille og roligt i vækst – tallet vil i øvrigt vokse i fremtiden. Podcasts har især fat i den yngre målgruppe i Danmark. Danskerne finder deres podcasts ud fra anbefalinger, radio og sociale medier. Tid til at lytte til podcasts er en udfordring for lytterne, og hvis podcasteren har uinteressante emner, dårlig lyd eller for mange annoncer, så taber de lytterne. Podcasts bør være mellem 10 og 45 min. for at fange flest muligt.

Så stor en andel af danskerne lytter til podcast ugentligt i pct.


2018
Population: 15+ år

Så mange danskere ved, hvordan man lytter til en podcast

Nochmal har lavet en undersøgelse blandt danskerne, der bl.a. viser, at 71% ikke ved, hvordan man lytter til en podcast. Her ses fordelingen i %.
2018

Så mange i hver aldersgruppe ved, hvordan man lytter til en podcast

Grafen viser, hvor mange der i hvert aldersinterval ved, hvordan man lytter til en podcast. Fordelingen er angivet i %.

2018

Prognose for podcast-lytning

Grafen angiver, at 37% af respondenterne i Radius’ undersøgelse tror, at de kommer til at lytte mere til podcasts de kommende år, end de gør i dag. Alle tal er angivet i %.

2018

Her finder danskerne nye podcasts at lytte til

Grafen angiver, hvor respondenterne henter inspiration til nye podcasts. Alle tal er angivet i %.

2018

Derfor stopper danskerne med at lytte til danske podcasts

Nochmal har undersøgt, hvorfor de adspurgte der kun hører danske podcasts stopper med at lytte. Fordelingen vises i %.

2018

Derfor lytter nogle danskere ikke til podcasts

Grafen viser, at 17% af respondenterne i Radius’ undersøgelse ikke lytter til podcasts, fordi de ikke har tid. Alle tal er angivet i %.

2018

Den optimale længde på en podcast

Nochmal har lavet en undersøgelse blandt danskerne, der viser, at den fortrukne længde på en podcast er 10-30 minutter. Fordelingen vises i procent. 64% svarede “ved ikke” til spørgsmålet og er ikke medtaget i nedenstående graf.

2018

Unges forbrug af podcasts er stigende


Fra 2017 til 2018 er procentsatsen af unge i alderen 15-31 år, der lytter til podcast steget fra 25% til 31%.

2018
Population: 12+ år


Hvorfor lytter danskerne til podcasts og hvordan er betalingsvilligheden?

Podcasts bliver lyttet til, når danskerne slapper af eller er i transit. De skal helst være gratis, selvom en Netflix-betalingsmodel også er interessant for lytterne. De unge er mest positivt stillet overfor annoncer i podcasts.

På disse tidspunkter lytter danskerne til podcasts

Grafen angiver, at 42% af de adspurgte lytter til podcast, når de slapper af. Alle tal er angivet i %.

2018

Sådan fortrækker danskerne at betale for podcasts

Nochmal har lavet en undersøgelse blandt 1.200 danskere, der bl.a. viser, at størstedelen af de adspurgte mener, at podcasts skal være gratis. Her ses fordelingen i %.
2018

Sådan fortrækker de unge, at podcasts finanseres

Nochmal har i undersøgelsen spurgt de 18-34 årige, hvordan de helst ser, at podcasts finanseres. Fordelingen vises i %.

2018

Podcasternes sociale medie profiler

Grafen angiver, hvorvidt respondenterne i undersøgelsen følger en eller flere podcastere, de lytter til, på sociale medier. Tallene er angivet i %.

2018

Derfor lytter danskerne til podcasts

Grafen angiver, hvorfor danskerne i undersøgelsen lytter til podcasts. Alle tal er angivet i %.
Fra venstre til højre under hver svarmulighed: Enig, Hverken enig eller uenig, Uenig, Ved ikke

2018

Statistik om podcastmediets familie: Radio og streaming

Radiolytning daler, men den daler langsomt. Til gengæld stiger lytning til musik via streamingtjenester ganske betrageligt.

Daglig radiolytning


Radiolytning fylder en stadigt mindre del af vores samlede medieforbrug. Alligevel lyttede danskerne i 2018 i gennemsnit til radio i 1 time og 47 minutter om dagen.

2018
Population: 12+ år

Så mange minutter lytter danskerne i gennemsnit til radio om dagen


2018
Population: 12+ år

Musik via online musiktjenester


Grafen viser procentsatsen af danskere, der lytter til musik via online musiktjenester.

2018
Population: 12+ år

Vil du selv podcaste eller vide mere om podcaststatistik?

Hvis du selv er interesseret i at podcaste og vil dykke dybere ned i analyser af markedet, så tilbyder vi Dansk Podcast Analyse, der har flere detaljerede data end podcaststs.dk. Rapporten indeholder analyser foretaget af Eric og udføres årligt. Du kan også læse om, hvordan du helt konkret laver en podcast via artiklerne eller købe vores online kursus, Help Marketing Podcasting Guiden, der fortæller om podcasting fra A til Å. Du sparer tid og kan hurtigt og effektivt komme i gang med podcasting.

Dansk Podcast Analyse - Få indsigt i det danske podcast marked


Inden du starter din podcast, så brug noget tid på at forstå markedet gennem Dansk Podcast Analyse. To analyser der går tættere på hhv. podcastlyttere og podcastere. Køb dem samlet og spar!



Køb Dansk Podcast Analyse her

Online Podcast Kursus fra A til Å

Help Marketing Podcasting Guiden er Danmarks bedste online kursus, der gør dig til den bedste podcaster, du kan blive. Du lærer:

  • At interviewe
  • Få din podcast på iTunes, Spotify og alle andre steder
  • Redigere
  • Få flere lyttere
  • Få det rigtige format
  • Hvad du skal gøre hvis du vil tjene penge på podcasting
  • Og meget mere

Du får 75 sider e-bog, 8 videoer, masser af mails til at holde dig i gang, en podcast bibel.

Som podcaststats.dk bruger får du 10 % rabat: Brug koden “podcaststatsdk” ved betaling.

Tjek Help Marketing Podcasting Guiden her