Kategorier
Podcasts & podcasting

Podcasts & podcasting vol. 91 – Er der hak i pladen?

Læsetid: cirka 5 minutter

Sjældent har jeg oplevet at perioden efter udsendelsen af et nyhedsbrev lagde sig så godt i tråd med emnet, som de seneste to uger efter udsendelsen af vol. 90!

Derfor bliver denne vol. 91 ret meget i samme boldgade. Men jeg syntes alligevel at jeg måtte finde på en anden emnelinje… 😄


Spotify har, ret ud af det blå, valgt at gøre deres ellers eksklusive titel The Michelle Obama Podcast tilgængelig via RSS-feed på alle de gængse podcastplatforme. Denne manøvre kommer i forlængelse af at podcastens først sæson er afsluttet og det er altså samtlige disse første afsnit, som nu er helt offentligt tilgængelige.

Efterfølgende sæsoner vil fortsætte deres eksklusivitet hos Spotify. Om disse også efterfølgende vil blive udgivet på andre platforme melder historien indtil videre ikke noget om.

Det er en ret interessant udvikling, da det jo går lidt imod hele tanken om et lukket platform som forsøger at lokke lyttere til ved hjælp af store og etablerede navne. Hvad der konkret ligger til grund for beslutningen ved jeg af gode grunde ikke. Jeg har desværre ikke en snabel ind i Spotifys maskinrum.

Et bud kunne være, at podcasten ikke har fået den trafik som man havde håbet på. Med et navn som Michelle Obama er det dog nok ikke det mest sandsynlige scenarie. Det modsatte kunne også sagtens være tilfældet – at Spotify simpelthen udnytter et af deres stærkeste kort til at få udbredt kendskabet til podcasts på og fra Spotify. Podcasten er ganske vist ikke plastret til i Spotify-referencer, men de er der dog, både på ikonet og i selve episoderne.

Ikonet til The Michelle Obama Podcast som indeholder forskellige referencer til Spotify

En anden vinkel der er værd at belyse er naturligvis også at lige netop Spotify nok antageligvis har tilstrækkelig med kapital i ryggen til at de kan tillade sig nogle eksperimenter, som måske på overfladen kan virke kontraproduktive. Selv hvis de viser sig at være det er det ikke nødvendigvis et så stort tab at de ikke nemt kan komme sig over det.

Apple har været på shoppetur

Siden sidst har der også været gang i den hos en af de andre giganter – nemlig Apple. I virkeligheden er det ikke siden sidst da handlen faktisk har fundet sted tidligere i år. Men af en eller anden grund kom det først til offentlighedens kendskab for nylig.

Men i hvert fald har Apple tidligere i år købt den tjeneste som gik under navnet Scout FM.

Der har hersket en smule forvirring om hvad Apple helt nøjagtig har brugt Scout FM’s teknologi til, hvis de da overhovedet har brugt den endnu. Nogle steder er det blevet rapporteret som om Scout FM var en platform til at skabe anbefalinger af podcasts, hvilket kunne ligge godt i tråd med at Podcasts-app’en i iOS 14 netop har fået en opdatering på denne front.

Om det er teknologi fra Scout FM der spiller ind her vides ikke med sikkerhed, men som det fremgå af den artikel jeg linkede til, så var den app som Scout FM selv havde tilgængelig fokuseret på at lave virtuelle “radiostationer” af podcastepisoder. Jeg har aldrig selv prøvet at bruge Scout FM, men som jeg læser det så foregik det ved at man angav nogle interesser som Scout FM så af sig selv genererede en playliste bestående af forskellige podcastepisoder ud fra.

Uanset om Apple allerede har gjort brug af den viden de fik med i opkøbet fa Scout FM eller om de endnu har det til gode så er der tale om en spændende udvikling. Og det er i hvert fald et udtryk for at Apple slet ikke har glemt podcasts – noget som de ellers er blevet skudt i skoene ved nogle lejligheder.

Værd at nævne

Til sidst kommer her lige et par hurtige historier som også er værd at bide mærke i. OK, det er egentlig én historie og én omgang skamløs selvpromovering. Men hey, det må man godt engang i mellem! 😉

Norske Schibsted laver egen podcastplatform

Det er ikke helt så dramatisk som overskiften får det til at lyde, men faktisk er det meget mere spændende!

Schibsted som bl.a. driver en række større norske aviser har nemligt udvikle ten form for hybridstrategi, hvor de udgiver podcasts som eksklusivt indhold i en tidsbegrænset periode, hvorefter det kommer ud i offentlige feds:

Aftenposten has nearly 240,000 print and digital subscribers. Now, the title can publish certain podcast episodes behind the paywall for subscribers for a time frame before opening them up on third-party platforms like Acast and iTunes.

På den måde kan Schibsted altså både integrere deres podcasts i deres eksisterende abonnementsstruktur og samtidig få glæde af de dynamikker der ligger i det åbne økosystem.

Det bliver interessant at følge hvordan det kommer til at udvikle sig!

Podcastmagasinet: Techgiganterne kæmper om podcastmarkedet
Podcastmagasinet: Techgiganterne kæmper om podcastmarkedetkontekstoglyd.dk

Og for at det ikke skal være løgn, så har jeg siden sidst også gæstet Podcastmagasinet, hvor jeg fik en snak med Magnus Krabbe om selvsamme emne – giganternes kamp om podcastmarkedet. Hvis du har læst vol. 90 af Podcasts & podcasting vil der nok i nogen grad være tale om en gentagelse, men vi kommer også lidt andre steder hen.

//////

Jeg håber ikke det bliver for tungt at jeg kører rundt i samme rille ( jeg ved ikke lige hvorfor det blev til så mange LP-metaforer denne gang…), men jeg syntes simpelthen bare at der var sket så meget at det var umuligt ikke at følge op!

Jeg kan ikke garantere at det samme ikke er tilfældet, når vi når til vol. 92. 😄

Hvad jeg dog kan sige med sikkerhed er, at næste planmæssige udsendelsesdato er tirsdag den 20. oktober!

/Søren Hugger Møller