Kategorier
Ikke kategoriseret Podcasts & podcasting

Podcasts & podcasting vol. 61 – Huhej hvor det går!

2019 har indtil videre været et ganske hæsblæsende år, når det kommer til udviklingen indenfor podcastmarkedet. Og det lader til at det bare bliver ved og ved. Jeg har jo heldigvis aldrig slået dette nyhedsbrev op på at skulle være stedet for Breaking News, men frekvensen på 14 dage betyder så til gengæld at der bare bliver ved med at være rigeligt at samle op på. Så det var nok ikke helt ved siden af, da jeg i vol. 59 eksperimenterede lidt med “hot takes”-formen.

Men bare rolig, jeg har ikke glemt at podcastanbefalinger også er en central del af Podcasts & podcasting! Der skal nok komme flere af den slags i fremtiden! Men denne vol. 61 bliver endnu en opsamling på udviklingen i podcastland.


Da jeg for en lille måned siden holdt oplæg om podcasttendenser til dagskonferencen RadioRadio i Aarhus, var noget af det jeg fokuserede på, at jeg havde en klar forventning om at vi ville begynde at se en bevægelse mod flere eksperimenter med at tage penge for podcastabonnementer. Jeg baserede mit oplæg på en række eksempler på engelsksprogede tjenester, som begynder at stikke i den retning. Tjenester som jeg også har beskrevet her i nyhedsbrevet. Nærmere bestemt Luminary, Slate Supporting Cast og Wondery+. Spotifys opkøb og mulige perspektiver i disse var naturligvis også med.

Det eneste dansksprogede eksempel jeg havde med var “Du lytter til Politiken”, som efter vinterferien i år overgik til at være delvist bag betalingsmur og kun lytbar mod abonnement i Politikens egen podcastapp. Men min centrale pointe i oplægget var, at det med al sandsynlighed er en tendens, som vi også vil komme til at se herhjemme. Andre podcasttendenser, som sponsorater og lignende har vi i høj grad også set spejle sig i det engelsksprogede marked, når det kommer til form og udførelse.

På daværende tidspunkt havde jeg ingen anelse om, at denne spådom til en vis grad ville gå i opfyldelse allerede godt en uge senere i form af annonceringen af podcasttjenesten Podimo.

Der er endnu ikke sluppet enormt mange detaljer ud om præcist, hvordan Podimo kommer til at fungere. Men af det som er kommet frem allerede tyder meget på, at der bliver tale om en tjeneste, som kommer til at minde en del om amerikanske Luminary. Altså en tjeneste som vil have fokus på at have eksklusivt indhold, som skal trække betalende kunder til, men som samtidig også i en eller anden form vil sikre bredden i indholdet ved at give adgang til (noget af) det vi allerede kender. Om det bliver i form af et katalog, som komplet spejler det gratis indhold vi kender fra eksisterende podcastapps (og som i de fleste tilfælde bygger på Apples katalog) eller om der udelukkende bliver tale om eksisterende podcasts, som der er blevet lavet en aftale med, har jeg endnu ikke helt kunnet lure.

Uanset hvad er det en ekstremt spændende udvikling at se på dansk! Og jeg vil naturligvis følge den så tæt som muligt. Podimo har annonceret, at de forventer at lancere allerede til september.

I forlængelse heraf er det interessant også at nævne, at føromtalte Luminary har fået en officiel lanceringsdato som hedder 23. april. I første omgang bliver tjenesten kun tilgængelig i en række engelsksprogede lande og er således ikke så interessant for os i Danmark. Men ikke desto mindre er det interessant på grund af den udvikling det er et udtryk for.


I øvrigt

Udveksling af podcastmetadata

Jeg har i tidligere udgaver af Podcasts & podcasting omtalt Podchaser, som er et forsøg på at lave en form for åbent katalog over alverdens podcasts – en form for IMDb for podcasts, kan man måske sige, hvis man har behov for en analogi. Podchaser har nu annonceret at de har indgået “datasamarbejder” med en række podcastapps. Disse samarbejder indebærer at en række podcastapps vil begynde at inkludere data om de medvirkende fra Podchasers database. På den måde bliver der altså skabt en sammenhæng på tværs af platforme, som der ikke nødvendigvis eksisterer i dag. Podchaser håber at dette kan være med til at afhjælpe det eviggyldige problem med podcastopdagelse. Det er interessant at se de forskellige mere åbne platform gå sammen om sådanne initiativer, ikke mindst set i lyset af tendensen beskrevet ovenfor med opblomstringen af flere potentielt mere lukkede tjenester.

Apple Podcasts kan nu afspilles på web

Apple har i løbet af den seneste uge lanceret en opdateret udgave af deres webvisning af podcasts. Det betyder at podcasts fra Apples katalog nu kan afspilles direkte fra en webbrowser. Der er tale om et rimeligt spartansk interface og det kan på ingen måde konkurrere med dedikerede apps (eller endda Pocket Casts’ webinterface). Men det gør pludselig Apples podcastunivers tilgængeligt på andet end Apple-enheder (og Windows-computere med iTunes installeret). Og det går jo unægteligt adgangen til indhold noget nemmere.

Det er selvsagt interessant fordi Apple fortsat er en markant spiller på podcastmarkedet og fordi Spotify, som jo satser massivt på podcasts også har et webinterface tilgængeligt (hvor afspilning dog kræver gratis login). Google, som godt nok fortsat spiller en relativt lille rolle, når det kommer til podcasts, har i øvrigt også i et vist omfang udrullet et webinterface til deres podcastkatalog. Googles interface er som Apples umiddelbart tilgængeligt for alle uden login.

Her er der igen tale om en ganske interessant udvikling set i lyset af forsøgene på at skabe attraktive betalte tjenester. For hvordan vil det påvirke disse initiativer, at store spillere med gratis podcastkataloger øger tilgængeligheden af disse?


Og så må I have en rigtig god påske. Næste Podcasts & podcasting udkommer den 30. april. Om det bliver med en lytteanbefaling tør jeg simpelthen ikke love. Hvis udviklingen fortsætter er der måske nok til endnu en opsamling.

Som altid er du mere end velkommen til at komme med input til nyhedsbrevet. Både kommentarer til indholdet og formen. Svar på denne mail eller find mig et sted på internettet!

/Søren Hugger Møller
twitter.com/spiri