Kategorier
Ikke kategoriseret Podcasts & podcasting

Podcasts & podcasting vol. 59 – Hot takes

Denne udgave af Podcasts & podcasting bliver en smule anderledes end de hidtidige. På grund af ferie, har jeg ikke haft tid til at fordybe mig i et bestemt emne eller skrive en ny anbefaling. Men i stedet for at holde en decideret feriepause har jeg besluttet mig for at prøve en lidt anderledes stil af.

Vol. 59 bliver en form for udvidet “I øvrigt”, hvor jeg samler nogle af de ting, som har rørt særligt på sig indenfor podcastområdet, siden vol. 58 blev udsendt.

Jeg havde også overvejet et genudsendelse, som jeg har gjort før, når tiden ikke lige har været der til, at producere nyt, men jeg fik lyst til at prøve dette lidt anderledes “format” af. Måske det kan bruges i fremtiden også. Lad mig endelig vide, hvis du synes om det! Giver det overhovedet mening eller vil det have været bedre med en genudsendelse eller måske bare en pause?


Spotify vs. Apple

Spotify har indgivet en klage over Apple til EU-kommissionen. Klagen går specifikt på Apples politik om at tage 30 % af indtjeningen på salg via deres App Store – både salg af apps og køb foretaget i apps, så længe disse køb er af virtuelle varer, som fx abonnementer (og altså ikke fx taxature eller leje af elektriske løbehjul). Det er en klage der har været rejse før fra forskellige parter og med forskellige ihærdighed. Og sådan helt umiddelbart, er det ikke som sådan særligt relateret til podcasting.

Grunden til at jeg alligevel synes at det er yderst relevant at fokusere på i et nyhedsbrev om Podcasts & podcasting, skyldes naturligvis at klagen fra Spotify kommer kort tid efter, at de for alvor er begyndt at spille med deres podcastmuskler (som jeg bl.a. har været inde på i vol. 57). Klagen går bl.a. på, at Spotify principielt set er nødt til at have prisen på deres abonnementer til et niveau, som er højere end Apple Music, som er Apples konkurrerende streamingtjeneste, fordi Apple tager en andel på 30 % af den abonnementspris, som Spotify sætter. Med Spotifys øgede fokus på podcasting er der meget der peget på, at podcasts i fremtiden også vil komme til at indgå i Spotifys abonnementsmodel. Og selvom Apple ikke på nuværende tidspunkt har nogen økonomi involveret i deres podcasttilbud, så er de den dominerende spiller på markedet. Timingen i Spotifys klage gør den altså ekstra interessant og jeg vil vove den påstand, at det kan ses som et proaktivt træk fra Spotifys side for at trække podcastmarkedet i en for dem gavnlig retning. For hvad hvis Apple pludselig inddrager podcasts i Apple Music eller indfører en selvstændig abonnementsløsning i Apple Podcasts?

Luminary tager form

Jeg har tidligere i Podcasts & podcasting beskrevet den amerikanske podcasttjeneste Luminary, hvis mål er at blive en slags “Netflix for podcasts” (forfærdeligt begreb, men det er det mange insisterer på at bruge…). Der er nu kommet flere detaljer om, hvordan platformen bliver struktureret. De beskriver selv, hvordan de tilbyder 40 (and counting…) eksklusive podcasts uden reklamer. Det bliver altså en abonnementstjeneste, hvor man som lytter. Som en ret interessant krølle, så kommer Luminary-app’en efter sigende også til at fungere som en klassiske podcast-app i den forstand, at man kan abonnere på vilkårlige RSS-feeds. Hvis det viser sig at være sandt, kunne det godt blive en deal-maker (det er vel det modsatte af en deal-breaker?) for især die hard lyttere som mig selv. For det vil jo effektivt set betyde, at man vil kunne samle al sin podcastlytning i Luminarys app. Såfremt man da har interesse i de podcasts, der er eksklusive for dem, og såfremt denne model ikke bliver mødt at alt for megen kritik fra markedet.

Største stigning i amerikansk podcastlytning nogensinde

Infinite Dial er den årlige rapport fra Edison Research, som gør amerikanernes medieforbrug op. Den kan nok i et vist omfang sammenligned med medierapporten fra DR Medieforskning (som jeg også har omtalt her i Podcasts & podcasting).

Andelen af amerikanere over 12 år, som månedligt lytter til podcasts har set “den største stigning nogensinde” fra 26 % i sidste års rapport til nu 32 %. De ugentlige tal er nok mere interessante, da det er dem DR opererer med i deres medierapport – og da de i højere grader siger noget om vedholdende lyttere – og de er gået fra 17 % til 22 %. Også en relativt pæn stigning. Det er også interessant at se dette ugentlige tal i relation til de 17 % af danskere over 12 år, som i 2018 lyttede til podcssts på ugentlig basis. Danmark er ret god med!

Der er mange flere tal i rapporten!


Og dermed er det slut på denne lidt alternative udgave af podcasts & podcasting. Jeg håber ikke det blev for jabbet. Men send mig som sagt endelig feedback!

Næste planmæssige udsendelse finder sted 2. april.

/Søren Hugger Møller
twitter.com/spiri