I min ejerforening går vi og pusler lidt med idéen om at skulle have altaner. Og nu er det ganske vist ikke fordi Podcasts & podcasting pludselig skal til at omhandle forskellige aspekter af boligejerskabets spidsfindigheder, men der er faktisk en logik i denne introduktion.
Et af de firmaer man næsten ikke kan undgå at komme i berøring med, hvis man overvejer et altanprojekt er Altan.dk. Jeg har da også bemærket dem, både i forbindelse med vores overvejelser i foreningen og i bybilledet generelt. Og så har jeg også bemærket dem i podcastlandskabet! Og det er denne del jeg vil fokusere på i denne udgave af Podcasts & podcasting. Så hvis du havde sat næsen op efter altanmontøranbefalinger, så må jeg nok desværre skuffe dig. Men hvis du havde forventet det, vil jeg nok også være en smule bekymret. 😉
Anyways, tilbage på sporet! Udover at montere altaner, så driver Altan.dk også nogle CSR-projekter. Et af disse er opbygningen af en iværksætterskole i det mellemamerikanske land Nicaragua. En iværksætterskole, som skal “hjælpe lokale ildsjæle til at blive selvstændige”, som de selv beskriver det. Og det er her podcast kommer ind i billedet. For udover at beskrive projektet på deres website, har Altan.dk også valgt, at beskrive processen med at opbygge iværksætterskolen ved hjælp af en podcastserie med titlen “Iværksætterskolen i Nicaragua”.
I serien, som i skrivende stund består af 7 afsnit, hører vi nærmere om projektets karakter og om hvorfor det giver mening for et dansk håndværkerfirma overhovedet at igangsætte sådan et projekt. Vi møder også flere forskellige medarbejdere fra Altan.dk, som på den ene eller anden måde deltager i projektet. Det er alt fra projektlederen, som flytter med hele sin familie til Nicaragua til medarbejdere fra den daglige drift i Danmark, som på skift bliver sendt en tur til Nicaragua for at hjælpe med projektet og se hvad deres arbejdsgiver egentlig har gang i derovre.
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at denne form for “branded podcast” naturligvis i bund og grund er en reklame for det medvirkende firma. I dette tilfælde Altan.dk. Serien er som sådan ikke en åbenlys reklamesøjle for Altan.dks grundforretning. Altaner nævnes ikke med mange ord. Men der er naturligvis ingen tvivl om at projektet i bund og grund handler om at skabe sig et positivt image, som måske kan bidrage til at få flere altan hungrende kunder. Det er trods alt en af grundtankerne bag Corporate Social Responsibility – udover naturligvis at bidrage positivt til omverdenen.
Grundlæggende synes jeg dog at det er en spændende historie og et usædvanligt projekt og den er fortalt på en nærværende og vedkommende måde. Jeg vil næsten kalde stilen “hyggelig”. Der bliver heller ikke lagt skjul på, at afsenderen er Altan.dk og at det her er et projekt de har igangsat som en del af deres CSR-strategi. På den måde er alle kort lagt på bordet og man kan som lytter ret nemt forholde sig til disse aspekter. Og så kan man jo gøre op med sig selv, hvad det eventuelt måtte kræve af forbehold i forhold til lytningen.
Det var egentlig ikke planlagt på forhånd, at både vol. 20 og nærværende vol. 21 skulle handle om brandede podcasts – sidste gang i form af podcasten fra Frederiksberg Bryghus. Men vi kan da godt kalde det en form for underserie. Jeg vil dog ikke her og nu garantere at der kommer flere afsnit. Men man ved jo aldrig. 🙂
Du finder “Iværksætterskolen i Nicaragua” her: web, RSS, Android, Apple Podcasts
I øvrigt
I de forgangne 14 dage kom det frem, at SoundCloud er lykkedes med at finde ny finansiering efter at de de seneste måneder har kæmpet for deres overlevelse. Det er ikke som sådan en chokerende udvikling i sagen. De har trods alt opbygget et rimelig solidt brand, så det var forventet, at nogle ville springe til. Helt personligt er jeg dog fortsat en smule skeptisk overfor podcasthosting hos SoundCloud. Jeg synes stadig det virker til at være en “hovsa-tilføjelse” de har lavet for at være med på bølgen, og der findes mange andre udbydere, som er mere dedikerede i deres tilgang til podcasting.
Det var slut på vol. 21 af Podcasts & podcasting. Og ja, det udkom 14 dage efter det forrige, ganske som det burde. Altså ikke 24 dage, som jeg fik skrevet i afslutningen på vol. 20. Men jeg regner med, at det var relativt tydeligt, at der var tale om en slåfejl – min hjerne var tydeligvis ikke helt ude af sin ferietilstand… 🙂
Så vol. 22 udkommer altså om yderligere 14 dage, den 5. september. Indtil da er du som altid velkommen til, at sende mig ris, ros og idéer. Enten her på mail eller et andet sted på internettet.
/Søren Hugger Møller
twitter.com/spiri