Kategorier
Ikke kategoriseret Podcasts & podcasting

Podcasts & podcasting vol. 2 – Som på skinner

Velkommen til anden udgave af Podcasts & podcasting. Denne gang får du en anbefaling af en konkret podcastserie om et måske lidt atypisk emne. God fornøjelse!


Jeg kan godt lide tog. 

Ovenstående udsagn vil måske overraske nogle af dem, som kender mig. Men jeg er faktisk ret vild med toget som transportmiddel. Hvordan de danske af slagsen så bliver drevet, det er en helt anden snak. Men det skal dette nyhedsbrev IKKE handle om – bare rolig. 😉

Da jeg skulle købe lejlighed i København gik jeg meget op i, at den skulle ligge tæt ved en metro- eller s-togs-station. Jeg havde i en længere periode boet så jeg måtte tage bus 5A en del af vejen på arbejde (når det ikke lige var cyklevejr, du ved). Og som enhver med bopæl i København ved, er 5A det nærmeste, vi kommer helvede på jord. Og så endda på hjul. Og hvis du ikke bor i København, så må du tage mig på ordet. Og selvom 5A uden tvivl tager det hele til ekstremer, så er bybusser nu engang det lavest rangerende offentlige transportmiddel. Hvis du spørger mig, i hvert fald.

Men! Du behøver faktisk ikke kun at spørge mig! For jeg er ikke den eneste der har det sådan, ved jeg! Jeg har nemlig lært, at der er noget der hedder “skinnefaktor”! Det er den faktor, som gør at vi mennesker er mere tiltrukket af transportmidler, som kører på skinner end af dem, som kører på hjul. Årsagerne er oplagte. Et tog har sin helt egen “bane” at boltre sig på, og kan derfor (når ikke vi plages at “dødt løv” og uendeligt sporarbejde, i hvert fald) kører meget mere jævnt og behageligt end en bus der er fanget i trafikken blandt andre trafikanter.

Alt dette, og begrebet “skinnefaktor”, kan du høre meget mere om i podcasten “På sporet af Aarhus Letbane”, som lydbureauet Akkurator har produceret. Som navnet mere end antyder, handler serien om den kommende letbane i Aarhus. Banen skal efter planen tages i brug i løbet af 2017.

I løbet af afsnit af maksimalt 15 minutters varighed guider serien lytteren igennem de forskellige dele af processen med at anlægge en letbane. Det være sig alt fra de hensyn, der skal tages til dyrelivet på den strækning hvor banen skal løbe, over hvordan man håndterer den problematik at skulle anlægge en tunnel under et hospital, hvor kritiske operationer ikke bare kan udsættes til nørderi om jævn- og vekselstrøm og hvordan det egentlig kommer ind i toget. Selvom jeg lagde ud med at fortælle, at jeg har en vis interesse for tog, så skal du ikke lade dig afskrække, hvis du ikke anser dig selv for at være tognørd. Serien er fortalt på en måde, som gør, at den er letfordøjelig og -forståelig, selvom man ikke forstår sig på, eller har en særlig interesse for, tog og jernbaner. Og fokus er ikke på at nørde alle de bittesmå detaljer, men langt mere på at fortælle historien om det enorme projekt anlæggelsen af sådan en letbane er, og de (til tider overraskende) udfordringer det byder på. Og man kan faktisk lære nogle ret fascinerende ting, om et emne som mange nok ikke lige fordyber sig i til hverdag.

Du skal i øvrigt heller ikke lade dig afskrække af at serien handler om Aarhus, hvis ikke lige du har din gang i byen til daglig. Som jeg indledningsvist beskrev, bor jeg i København. Derfor er Aarhus Letbane jo ikke et stykke infrastruktur, jeg personligt kommer til at drage den store nytte af i min hverdag. Men serien handler i langt højere grad om de mange fascinerende aspekter der er ved sådan et stort og usædvanligt projekt end om lokalområdet alene. 

Serien består af i alt 12 afsnit, hvoraf de 11 i skrivende stund er udkommet. Det sidste udkommer på mandag den 28. november. Hvert afsnit varer maksimalt 15 minutter.

Find “På sporet af Aarhus Letbane” her: Akkurators website –  iTunes – Abonnér i Android-apps – RSS.

På sporet af Aarhus Letbane

Som altid er du mere end velkommen til at sende mig ris, ros og anden feedback. Bare svar på denne mail eller fang mig på Twitter. 

Næste udgave af Podcasts & podcasting udkommer, som beskrevet i første udgave, allerede næste tirsdag, den 29. november, og derefter skriver jeg videre på en 14 dages frekvens.

Det var alt for denne gang. Endnu engang tak fordi du læser med! 😀

/Søren Hugger Møller
twitter.com/spiri